Waar u op moet letten bij het ontwikkelen van een app

Momenteel zijn er tientallen miljoenen apps beschikbaar in de verschillende stores. Dit aantal zal komende jaren alleen maar groter worden, al zijn er ook tegenstrijdige verhalen. Apps zouden alweer minder populair worden. Van beide punten zijn statistieken beschikbaar. Wel komen er, omdat het aantal dus snel groeit, steeds meer apps op de markt waarover minder goed is nagedacht en die dus vaak weinig toegevoegde waarde hebben. Benieuwd waar u absoluut rekening mee moet houden?

Afgelopen jaar heeft bijna 35% van de marketeers ervoor gekozen een mobiele app te ontwikkelen om klanten beter te bereiken via een smartphone of tablet. Om een goed resultaat te bereiken op dit front is een goede relatie tussen marketingafdelingen en ICT-afdelingen essentieel. Uit onderzoek blijkt dat succesvolle bedrijven over het algemeen een goede chemie hebben tussen verschillende afdelingen, zeker op gebied van marketing en ICT.

Het aantal apps zal de komende jaren dichter naar het aantal websites toe groeien. De één hoeft natuurlijk ook niet in plaats van de ander te komen. Net als samenhang tussen verschillende afdelingen in organisaties is ook hierin een goede samenhang mogelijk en zelfs belangrijk. Er zijn voor het ontwikkelen van apps een aantal ‘Do’s’ en ‘Don’ts’. De belangrijkste staan hieronder voor u op een rijtje:

DO’S:

1. Allereerst moet een app nuttig zijn
Het is van belang in ieder geval één functionaliteit te bieden met een bepaalde meerwaarde voor de eindgebruiker. Dit kan voor bijvoorbeeld een winkelketen een functionaliteit zijn die in verbinding staat met de klant en diens klantenkaart. Op deze manier kan een klant persoonlijke kortingen krijgen of activeren. Een ander voorbeeld is de app van Goede Tijden Slechte Tijden, die aan het begin van de zomervakantie 2015 werd gelanceerd. Het seizoen van de serie zelf was net afgelopen met een flinke cliffhanger maar de app gaf vaste kijkers alvast toegang tot exclusieve beelden en hints over de afloop hiervan. Er zijn natuurlijk nog veel meer voorbeelden te verzinnen van goed doordachte functionaliteiten.

2. Gebruiksvriendelijkheid is essentieel
Ander belangrijk punt voor een goed functionerende app is gebruiksvriendelijkheid. Eindgebruikers horen niet constant te zoeken naar bepaalde opties. Logische routes binnen de app zijn een pré wanneer er meer diepgang in zit, al is het natuurlijk beter de app zo ‘plat’ mogelijk te houden. Knoppen moeten logischerwijs niet te klein zijn. Test dit vooral.

Houd het daarnaast kort. Veel content is goed, maar schrijf geen ellenlange stukken tekst. Hierin is uiteraard veel informatie te verwerken maar het effect is vaak averechts. Teveel tekst schrikt gebruikers af, het is immers niet de bedoeling dat het een e-book wordt.

3. Er moet een bepaalde funfactor aan zitten
Dit punt is niet altijd 100% van toepassing. Een app voor kortingen bijvoorbeeld heeft vaak een niet zo hoge funfactor maar is daarentegen wel erg gewild (zeker bij ons Nederlanders). Het is afhankelijk van het type app. Games zijn, enigszins logischerwijs, een goed voorbeeld van apps met een hoge funfactor maar ook entertainment apps als die van GTST zijn voorbeelden met een goede funfactor.

4. Duidelijke identiteit meegeven
Trek de identiteit van uw bedrijf of organisatie door in uw app. Ga geen game ontwikkelen vanuit een serieuze organisatie (tenzij u op een geweldige manier gamification toepast natuurlijk). Komt de app niet voort uit een organisatie of campagne? Staat ‘ie op zichzelf? Zorg ook dan voor een duidelijke, herkenbare identiteit.

5. Duurzaamheid is een pré
Denk voor het ontwikkelen goed na over het hoe en waarom. Apps kunnen uw organisatie veel meer bieden dan u voor mogelijk houdt, mits u er goed over nadenkt en deze goed implementeert. Veel apps vergen vernieuwing binnen een organisatie. Een app kan bijvoorbeeld een groot deel van uw communicatiestromen opvangen, iets wat bij veel bedrijven of organisaties een aantal jaar geleden onmogelijk werd geacht.

DON’TS:

1. Zonder de juiste kennis gaat het niet lukken
Wanneer u niet over de juiste kennis beschikt, ga het dan ook niet zelf ontwerpen of proberen te ontwikkelen. Een app ontwikkelen kan erg ingewikkeld zijn en is normaliter werk voor specialisten. Bij ons platform valt een deel van dit specialisme weg. U kunt veel zelf maken, maar wanneer u niet eerder iets heeft ontworpen adviseren wij u de app door ons te laten ontwerpen en ontwikkelen. Zeker wanneer de app enkele belangrijke functionaliteiten gaat ondersteunen of zelfs vervangen.

2. Hou alles te allen tijde up-to-date en levend
Een kwalitatief goede app dient te allen tijde up-to-date te zijn. Updates worden soms irritant bevonden maar zijn essentieel voor een goed werkende app.

3. Verdeel alles goed
Zorg voor een goede, duidelijke structuur binnen de app. Voor de gebruiksvriendelijkheid is het belangrijk dat er niet teveel op één pagina wordt gepropt. Verdeel het goed en schrap desnoods stukken content.

4. Meerwaarde
Weet u nog niet precies hoe u de app een bepaalde meerwaarde mee kan geven? Laat ons u adviseren. Met onze kennis wat betreft apps en uw kennis over uw organisatie of van uw plannen stippelen we een gedegen strategie uit.

Ideeën voor een eigen app of een app voor uw klant? Of zelfs al in de ontwikkelfase? Vergeet niet uw app grondig te testen!