Waarom een app voor je webshop een goed idee is

Je hebt je eigen webshop die helemaal voor elkaar is. Responsive design, alle populaire betaalmogelijkheden zijn aanwezig, en klanten hebben een prettige gebruikerservaring. Waarom zou het dan lonen om een shopping-app te hebben vraag je je dan af?

De laatste jaren is het internetgebruik voor een groot deel verschoven van desktops naar tablets en smartphones. En hoewel je misschien denkt dat technieken zoals responsive design en HTML5 een hoop van die verschuiving goed hebben weten op te vangen, hebben ontwikkelingen op app-gebied ook niet stilgestaan.
Sinds kort is het mogelijk om WooCommerce- of Magento-webshops rechtstreeks te koppelen aan een standalone shopping-app. Dit zorgt voor een enorm scala aan nieuwe mogelijkheden op het gebied van speciaal gebouwde apps.
Bepaalde innovatieve oplossingen, zoals bijvoorbeeld Apple Pay, kunnen rechtstreeks in shopping-apps kunnen worden geïntegreerd. Dit levert voor consumenten een uiterst prettige winkelervaring op, en is daarom absoluut een meerwaarde bovenop de reguliere webwinkel. Ook zijn behoorlijk wat andere functionaliteiten net even wat soepeler via een shopping-app. Om deze redenen levert een dergelijke app uiteindelijk meer omzet op voor je bedrijf.
Schermen van smartphones worden de laatste tijd steeds groter, wat de ervaring op deze apparaten ten goede komt als het gaat over online winkelen. Er is steeds meer schermruimte om de applicatie optimaal tot zijn recht te laten komen, en mensen zijn daarom sneller geneigd hun smartphone te gebruiken bij het doen van aankopen.
Een andere belangrijke factor is het feit dat toegang tot snel mobiel internet steeds vaker voorkomt. Anno 2018 beschikt een hele grote groep mensen over een snelle 4G-verbinding met hoge datalimiet. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om apps te gebruiken die relatief veel data verbruiken, immers maakt dit niet meer het verschil zoals vroeger wel het geval was.
Ook zijn er mogelijkheden op het gebied van klantenbinding die ingezet kunnen worden bij shopping-apps. Speciale acties die beschikbaar zijn met gebruik van de app bijvoorbeeld zijn een goede manier om waarde te creёren voor gebruikers boven het gebruik van de “gewone” webshop.
Al met al ziet de toekomst van online winkelen er rooskleurig uit, en goed gebouwde shopping-apps gaan absoluut bijdragen hieraan.